Rozwój mowy dziecka
Mówienie jest ruchem i trzeba się jego uczyć. Już od okresu prenatalnego dziecko ćwiczy narządy mowy przez czynność ssania, połykania,żucia. Rozwój mowy odbywa się etapami.
Nie zapominajmy, że przedstawiony poniżej schemat rozwoju mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Mówienie jest ruchem i trzeba się jego uczyć. Już od okresu prenatalnego dziecko ćwiczy narządy mowy przez czynność ssania, połykania,żucia.
Rozwój mowy odbywa się etapami wśród których można wyodrębnić:
Krzyk noworodka - Krzyk jest pierwszym porozumieniem oraz ćwiczeniem narządu oddechowego: wdech-krótki, wydech-długi i powolny.
Głużenie niemowlęcia - w 2-3 niemowlę zaczyna wydawać różne dźwięki, towarzyszące nieskoordynowanym ruchom całego ciała, występuje nawet u głuchych dzieci. Nie jest mową lecz zabawą narządami głosowo - artykulacyjnymi, stanowi pożyteczne ćwiczenie wstępne mięśni, które w przyszłości będą zaangażowane w proces mówienia.
Około 6 miesiąca dziecko zaczyna gaworzyć tzn. słyszy swoje głużenie i świadomie naśladuje i bawi się dźwiękami. Gaworzenie jest treningiem słuchu, uwagi i woli.
Około 9 miesiąca życia dziecko powinno reagować na swoje imię, powtarzać podawane dźwięki i reagować na proste polecenia.
Około 10 - 11 m-ca życia dziecko powinno już mówić: MAMA, TATA
Około 12 m-ca życia oczekuje się, że dziecko potrafi wypowiedzieć jedno lub dwa słowa poza wyżej wymienionymi.
W 18 m-cu życia dzieci zaczynają używać tzw. równoważników zdań. Są to słowa, które zastępują całe zdania, będąc ich skrótem.
Około 23 m-ca życia dziecko powinno już prawidłowo używać zaimka „ja".
Około 36 m-ca życia, czyli na swoje 3 urodziny, powinno wypowiadać zdania dłuższe, złożone z 4-5 słów.
W wieku 4 lat dziecko powinno umieć opowiedzieć zdarzenie czy bajkę.
Pamiętajmy, że każde dziecko rozwija się inaczej, jednak opóźnienia w pojawianiu się poszczególnych etapów mowy nie powinny przekraczać 6 miesięcy.