Zainteresowanie sklepami internetowymi wśród dzieci rośnie trzykrotnie
W porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku dzieci coraz aktywniej korzystają ze sklepów internetowych: ich zainteresowanie zakupami online zwiększyło się ponad trzykrotnie w ciągu ostatnich 12 miesięcy – z 2% do 9%.
Tak wynika z rocznego raportu firmy Kaspersky dotyczącego bezpieczeństwa dzieci, który opiera się na danych statystycznych pochodzących z produktów Kaspersky z funkcją kontroli rodzicielskiej.
Jak wynika z raportu, dzieci, podobnie jak dorośli, doceniają zalety zakupów online i oglądają towary (a czasem je kupują) w sposób, który w przyszłości stanie się prawdopodobnie jedynym sposobem robienia zakupów. Dlatego też potrzebują odpowiednich wskazówek i wsparcia od rodziców, aby ich aktywność online była bezpieczna – bez ryzyka, że przekażą informacje osobowe oraz płatnicze oszustom, padną ofiarą socjotechniki lub stracą pieniądze. Niezwykle istotne jest to, aby rodzice oraz inni dorośli w rodzinie śledzili na bieżąco kluczowe zmiany w aktywności online dzieci.
|
Według danych statystycznych rosnące zainteresowanie stronami internetowymi wśród młodych osób stanowi globalny trend, którego zakres różni się w zależności od lokalizacji. Z danych zawartych w raporcie wynika, że największy udział (a także największy wzrost) w wyszukiwaniach dotyczących zakupów online został odnotowany w Rosji oraz Wspólnocie Niepodległych Państw (23%). W Ameryce Północnej wynosił 15%, w Europie i na Bliskim Wschodzie 11%, natomiast w Azji i w Ameryce Łacińskiej 9%.
Pomijając pewne różnice regionalne, AliExpress, Amazon oraz eBay to sklepy, które dzieci przeglądają najczęściej. Z roku na rok stale rośnie korzystanie przez dzieci z chińskich gigantów internetowych. Najczęściej wyszukiwane strony przez młodych konsumentów dotyczą marek związanych z odzieżą sportową (Nike, Adidas), elektroniką (Apple, Samsung) oraz modą (Gucci, Vans, Supreme, Zara, Bershka).
Trzeba zaznaczyć, że wyszukiwanie towarów online, jak również odwiedzanie stron określonych sprzedawców internetowych niekoniecznie oznacza wydawanie pieniędzy. Dzieci mogą po prostu oglądać produkty, które chciałyby mieć, lub tworzyć „listy życzeń”, aby udostępnić je znajomym oraz rodzinie. Zwiększone zainteresowanie zakupami internetowymi wśród dzieci nie musi oznaczać konieczności zakazania im takich aktywności – jest to raczej sygnał, że rodzice powinni przyjrzeć się nawykom online swoich dzieci i porozmawiać z nimi o potencjalnych zagrożeniach oraz środkach ostrożności, ustanawiając przy tym jasne zasady.
Internet oferuje wiele możliwości dzieciom, które w wielu przypadkach zaczynają stanowić główną grupę docelową sklepów online. Niezależnie od tego, czy wydają pieniądze, czy nie, potrzebują ze strony dorosłych pomocy i wskazówek, które uchronią je przed nieodpowiednimi treściami, utratą pieniędzy czy przekazaniem swoich danych osobowych nieodpowiednim osobom. Oprócz ochrony zapewnianej przez oprogramowanie kontroli rodzicielskiej rodzice powinni być świadomi, co robią ich dzieci online, i dopilnować, aby wiedziały, jak zachować bezpieczeństwo podczas takiej aktywności. Może to być doskonałą okazją dla rodziców, aby spędzić czas ze swoimi dziećmi, tworząc i udostępniając listy życzeń, a jednocześnie nauczyć je kilku istotnych rzeczy na temat tego, jak działa internet – powiedziała Anna Larkina, specjalistka ds. analizy zawartości online, Kaspersky.
Porady bezpieczeństwa dla rodziców
Eksperci z Kaspersky przygotowali dla rodziców kilka porad pozwalających zwiększyć bezpieczeństwo dzieci online:
· Ostrzeż swoje dziecko przed dokonywaniem płatności online przez publiczne sieci
Wi-Fi. Hotspoty można łatwo zhakować w celu przechwycenia ruchu użytkownika oraz kradzieży poufnych informacji.
· Ustal z dzieckiem, że ma Cię informować o wszelkich planowanych płatnościach lub – najlepiej – wykonywać je z Twoją pomocą do czasu, aż nabędzie wystarczającego doświadczenia, aby robić to samodzielnie. Nigdy nie pozwalaj mu podawać danych dotyczących karty kredytowej na nieznanych lub podejrzanych stronach, aby nie wpadły w ręce cyberprzestępców.
· Poinstruuj dziecko, by nie przekazywało żadnych danych osobowych pracownikom sklepów, telefonicznie ani online. Ważne, aby nie wahało się prosić o pomoc, gdy pojawi się jakiś problem lub nie będzie pewne, jak należy postąpić.
· Wytłumacz dziecku, by nie przekazywało danych płatniczych (np. numer karty kredytowej, data wygaśnięcia, PIN, kod zabezpieczający z karty płatniczej CVV/CVC) osobom spoza rodziny, w tym swoim znajomym lub innym dorosłym. Upewnij się, że zdaje sobie sprawę, że nikt nie ma prawa żądać od niego takich informacji.
· Ogranicz zapisywanie informacji płatniczych na urządzeniach swojego dziecka, tak aby w przypadku kradzieży lub zgubienia nie wpadły w niepowołane ręce.
· Włącz funkcję kontroli rodzicielskiej w rozwiązaniu bezpieczeństwa (np. Kaspersky Total Security) lub korzystaj z wyspecjalizowanego oprogramowania, takiego jak Kaspersky Safe Kids, dzięki któremu możesz monitorować, co robią, widzą lub wyszukują online dzieci na wszystkich urządzeniach, w tym przenośnych. Oprogramowanie to zapewnia również przydatne wskazówki dotyczące bezpiecznego zachowania dzieci online. Wyjaśnij dziecku korzyści, jakie daje takie oprogramowanie, aby czuło się komfortowo w związku z niezbędną kontrolą oraz ingerencją ze strony rodziców.
Więcej informacji na temat raportu opartego na kontroli rodzicielskiej firmy Kaspersky w okresie 2018-2019 znajduje się na stronie https://r.kaspersky.pl/1uhgE.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.