Czy wiesz, w co gra Twoje dziecko?
O idei konkursu „Świat przyjazny dziecku” i potrzebie wskazania rodzicom produktów wspierających rozwój dzieci, opowiada Dorota Zawadzka, psycholog rozwojowy, członek Kapituły konkursu.
Wraz z rozwojem mass mediów zmienił się świat dziecka. Nieodłącznym elementem współczesnego dzieciństwa są urządzenia elektroniczne, media i multimedia. Programy, z których korzystają dzieci mogą być wartościowe pod względem poznawczym, edukacyjnym i społecznym. Niektóre z nich powinny jednak budzić niepokój rodziców, ponieważ przekazują treści pełne przemocy i agresji. Dorosłym trudno jest ocenić na pierwszy rzut oka, jaki wpływ na rozwój ich dziecka będzie mieć w dłuższej perspektywie wybrana w pośpiechu gra, film, czy program. Często nie wiedzą i nie widzą, w co bawią się ich dzieci. Aby uniknąć takich sytuacji, najlepiej jest zdać się na opinię i rekomendacje specjalistów.
Konkurs „Świat przyjazny dziecku", w którym eksperci wybierają najlepsze, wspierające rozwój dziecka produkty został wymyślony dziesięć lat temu, kiedy na rynku pojawiło się bardzo wiele artykułów dla dzieci. „Rodzice byli trochę zagubieni, zadawali na forach internetowych oraz w rozmowach ze specjalistami pytania, jakie produkty wybrać i na co zwracać uwagę. W Komitecie Ochrony Praw Dziecka zrodził się pomysł na otwarty konkurs oceniający produkty dziecięce" opowiada Dorota Zawadzka (Superniania), psycholog rozwojowy, członek Kapituły od początku istnienia konkursu. „Na początku myśleliśmy głównie o książkach i zabawkach. Chcieliśmy pokazać rodzicom i opiekunom, czym różnią się między sobą, dlaczego jedne są lepsze od drugich. Przekonaliśmy się później, że rodzice wchodzą na stronę internetową konkursu „Świat przyjazny dziecku" i interesują się naszymi wyborami, bo są dobrze uzasadnione".
Od początku istnienia konkursu wyborem najlepszych produktów zajmuje się stałe grono ekspertów z dziedziny psychologii, pedagogiki, plastyki oraz filmu, teatru i literatury, którzy wspólnie wypracowali sposób oceny artykułów dla dzieci. W kolejnych edycjach, obok zabawek i książek, pojawiały się nowe kategorie, takie, jak ubrania, artykuły szkolne i plastyczne oraz multimedia i filmy. „Wskazanie multimediów przyjaznych dziecku wymaga więcej pracy, trzeba obejrzeć każdy program, zagrać w grę, pobawić się nimi" tłumaczy Dorota Zawadzka. „Werdykt na ogół nie jest jednogłośny. Spieramy się, przekonujemy, każdy z ekspertów wyraża swoje zdanie. Produkty przyjazne dzieciom to w naszej ocenie przede wszystkim artykuły, które edukują, są użyteczne, ładne i dobrze zrobione. Często są to drogie rzeczy, więc powinny być trwałe, pozwalać dziecku bawić się dłużej, niż 5 minut. W Kapitule konkursu są specjaliści z różnych dziedzin, również artyści plastycy, którzy w ocenie produktów uwzględniają także wygląd ich opakowania".
Eksperci zasiadający w Kapitule konkursu „Świat przyjazny dziecku" przywiązują dużą wagę do standardów określonych przez Unię Europejską. „Rodzice nie znają wielu z nich" uważa Dorota Zawadzka. „Nie wiedzą, na przykład, że ze względów bezpieczeństwa sznurek zabawki nie powinien być dłuższy niż 20-30 cm, a kaptur na rzepy w kombinezonie zimowym czy kurtce jest lepszy niż ten przyszywany, w którym dziecko w sytuacji przytrzaśnięcia może się udusić. Przed zakwalifikowaniem produktu do konkursu zawsze sprawdzamy, czy jest on zgodny z obowiązującymi standardami".
Zdaniem Doroty Zawadzkiej, producenci zgłaszają do konkursu mniej programów edukacyjnych niż, na przykład, książek, wychodząc z założenia, że rodzice zdecydują się na ich zakup niezależnie od nagrody. „Staramy się uświadomić producentom, że znak konkursu „Świat przyjazny dziecku" ułatwi rodzicom wybór programu odpowiedniego dla ich dziecka" opowiada. „To ważna kategoria konkursu, ponieważ rodzice nie mają wiedzy na temat multimediów. Sugerują się reklamami telewizyjnymi, prasowymi oraz zdaniem dzieci. Często zdarza się, że dziecko gra w gry przeznaczone dla dorosłych, bo jego rodzice nie mają tej świadomości i w żaden sposób tego nie kontrolują. Programy o charakterze edukacyjnym zdecydowanie różnią się od pozostałych gier. Na rynku dostępne są pojedyncze wydania i serie edukacyjne. W ubiegłej edycji konkursu wyróżniliśmy bardzo ciekawą serię gier edukacyjnych eduROM".
W kategorii pomocy szkolnych pojawiają się przede wszystkim nowinki rynkowe. „Zgłoszeń produktów z tej grupy mogłoby być w konkursie zdecydowanie więcej" uważa Dorota Zawadzka. „W ubiegłym roku wyróżniliśmy innowacyjne długopisy Griffix ze specjalnym uchwytem dla dzieci w różnym wieku, takich, które dopiero się uczą i tych, które już umieją pisać. Rodzice powinni zwracać uwagę na to, aby pomoce szkolne nie wyrabiały w dzieciach poczucia snobizmu. Artykuły szkolne nie muszą być markowe, powinny przede wszystkim być funkcjonalne, dobrze spełniać swoje zadanie".
Już w kwietniu 2011 r. poznamy książki, zabawki, multimedia i pomoce szkolne nagrodzone w tegorocznej, IX edycji konkursu.
Artykuły nagrodzone w VIII edycji konkursu „Świat przyjazny dziecku" w roku 2010
Multimedia:
1. Interaktywny kurs języka angielskiego dla dzieci z systemem rozpoznawania mowy TECHLAND Sp. z o.o.. Seria składająca się z trzech części TELL ME MORE Kids 3 angielski dla dzieci w wieku 4-7 lat, 7-9 lat, 9-12 lat.
2. eduSensus - seria multimedialnych programów. YOUNG DIGITAL PLANET S.A. (Logopedia, Wspomaganie rozwoju, Dysleksja, Gotowość szkolna)
3. ,,Nosorożce w dorożce i inne wiersze" Ludwik Jerzy Kern, Akademia Rozwoju Wyobraźni ,,Buka"
Wyróżnienie:
eduROM - Seria gier edukacyjnych (YOUNG DIGITAL PLANET S.A.). Język Polski i Matematyka
„Czytam i piszę", „Pierwsze odkrycia" 5-6 lat, „Wesołe miasteczko" 6-7 lat, „Zoo" 6-7 lat, „Wyspa skarbów" 7-8 lat, „Fabryka zabawek" 7-8 lat, „Stare zamczysko" 8-9 lat, „Niezwykłe wakacje" 8-9 lat, "Podwodny świat" 10-11 lat, „Tajemnicza wiadomość" 10-11 lat, „Podróż dookoła świata" 11-12 lat, „Detektyw" 11-12 lat, „Kosmiczne pogotowie" 12-13 lat, „Wielki koncert" 12-13 lat.
Akcesoria szkolne i przedszkolne:
Nagroda Główna:
OSOBISTY ALFABET Twojego dziecka, Canca Polska
Wyróżnienia:
„GRIFFIX", Pelikan Polska
Więcej informacji o konkursie na stronie http://www.kopd.pl/wyniki/regulamin.htm