Sztuka uczy, czyli jak rozwijać kreatywność u dziecka?
![]() |
Sztuka uczy, czyli jak rozwijać kreatywność u dziecka? Każde dziecko postrzega świat inaczej. To co widzi, obserwuje i czym się zachwyca – stara się uwiecznić. Jak? Poprzez sztukę. Aby poszerzać horyzonty i wyobraźnię małego odkrywcy warto zainteresować go kreatywnymi zabawami.
Dziecko czuje potrzebę tworzenia. Jest mu to wręcz niezbędne, by mogło wyrazić swoje emocje i siebie. To właśnie sztuki plastyczne dają maluchowi możliwość wejścia w jego własną, wewnętrzną krainę, uczą wyobraźni i co więcej rozwijają zdolność abstrakcyjnego myślenia, porządkowania zdobytej wiedzy i spostrzegawczości.
Już małe dziecko zaczyna swoją przygodę ze sztuką. Pociecha rysuje i maluje to, co widziała, usłyszała czy przeżyła. Jednocześnie uczy się interpretować swoje doświadczenia, ponieważ działalność artystyczna kształtuje jej myślenie, a w konsekwencji staje się impulsem do działania.
Zabawa plastyczna jest ważnym elementem w rozwoju dziecka, także w kontekście jego integracji z otoczeniem. Jednakże maluch nie może być wyłącznym organizatorem i uczestnikiem zabawy. Ważna jest tutaj nasza rola, aby zachęcać pociechę do działalności plastycznej i interesować się jej twórczością. Samo wspieranie dziecka w zabawie daje ogromną satysfakcję obu stronom. Kontakt pomiędzy nami a dzieckiem stanie się bliższy, przyjacielski. Uszanowanie skończonego dzieła plastycznego podnosi chęć działania pociechy i daje jej siłę do dalszego pracy, która z upływem czasu będzie coraz bardziej nieskrępowana i instynktowna.
Stworzenie dużej przestrzeni do zabawy sprzyja samodzielnemu myśleniu i działaniu, kształtuje zdolności poznawcze i buduje relacje nie tylko z nami, ale również z otoczeniem. By powstała aktywna twórcza praca naszej pociechy, należy powstrzymać się od podawania gotowych rozwiązań, a skupić się raczej na zachęcaniu do szukania nowych, nieznanych mu przestrzeni. W ten sposób nie będziemy hamować rozwoju jego indywidualnej, twórczej inwencji. Taka praca stanie się dla niej atrakcyjniejsza wręcz eksperymentalna i badawcza. Nie zapominajmy jednak, że w razie potrzeby mamy służyć radą i przy ewentualnych trudnościach pomagać, ale nie wykonywać pracy za dziecko.
Rozpoczynając taką przygodę warto zacząć od pokazania dziecku, że kredką można nie tylko kolorować czy rysować na zwykłej kartce, lecz także robić wiele innych rzeczy.
Starajmy się nadawać standardowym materiałom do prac plastycznych nowe znaczenia. Niech praca dziecka pokaże mu, że jest zdolne i potrafi zrobić coś niekonwencjonalnego, nowatorskiego, coś unikalnego i tylko swojego. Pamiętajmy, że rysowanie musi sprawiać dziecku przyjemność, ale także być dla niego bezpieczne. Dlatego też, przy doborze materiałów plastycznych warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę, ale także, na jakość produktów. Powinno się wybierać kredki o intensywnych, „nasyconych” kolorach, ponieważ rysowanie nimi wymaga mniej wysiłku. Materiały, z jakich są wykonane, a także miejsce ich produkcji są dobrym wyznacznikiem bezpieczeństwa. Warto zwrócić uwagę na kredki Bambino, które produkowane są w Polsce w zgodności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa zabawek oraz rozporządzeniem Ministerstwa Gospodarki w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek. Kredki Bambino są bezpieczne dla dziecka, a ponadto atrakcyjne wizualnie.
Zachęcamy do wspólnej zabawy z dzieckiem! Poniżej kilka pomysłów na kreatywne zabawy:
Scenariusz zabawy z wykorzystaniem kredek
Temat: Sprytna myszka.
I. Zabawa dla dzieci w wieku 5-9 lat i więcej.
II. Potrzebne materiały: 4-5 kartek, kredki Bambino.
III. Przebieg:
Rodzic opowiada dziecku początek historyjki o sprytnej myszce. Zadaniem dziecka będzie narysowanie obrazów, o których opowiada rodzic oraz wymyślenie i narysowanie dalszych przygód sprytnej myszki.
Historyjka o Sprytnej Myszce
Była sobie kiedyś sprytna szara myszka, która mieszkała pod podłogą w małej chatce na skraju lasu. Pewnego dnia obudziła się przed wschodem słońca i wyruszyła w drogę by zwiedzić ogromny świat. Podczas podróży napotykała na swojej drodze wiele przeciwności. Pierwszą z nich była ogromna rzeka, którą musiała pokonać na tratwie zbudowanej z kolorowych liści. Gdy udało jej się pokonać rwący nurt, stanęła przed ogromną górą z czerwono-zielonych szkiełek, po której musiała się wspiąć. W tym momencie rodzic może przerwać historyjkę. Zadaniem dziecka będzie narysowanie kolejnych przygód myszki wymyślonych przez siebie. Na koniec wszystkie powstałe prace można spiąć zszywaczem tak, aby powstała z nich książeczka.
Oczywiście można wymyślić różne przygody myszki, kotka, kropki, itp. Tutaj wyobraźnia rodzica i dziecka ma ogromne możliwości. Najważniejszym zadaniem jest wspólne wymyślenie historyjki oraz wspólnie spędzony czas. Taka zabawa pozwoli dzieciom nawet w wieku przedszkolnym, utworzyć własną historyjkę, która poruszy ich fantazję, wyobraźnię i kreatywność. Kolorowe kredki pozwolą dzieciom na przedstawienie historyjki w niebanalny, bajkowy i niestandardowy sposób.
Scenariusz zabawy z wykorzystaniem kredek
Temat: Kolorowy piasek.
I. Zabawa dla dzieci w wieku 5-9 lat i więcej.
II. Potrzebne materiały: sól kuchenna, kredki Bambino w owijce, słoiczek lub inne szklane naczynie, które można zamknąć, blacha do pieczenia lub plastikowa tacka
III. Przebieg:
Zabawa jest idealna dla dzieci i rodziców. Ma na celu wspólne spędzanie czasu, jest łatwa i przyjemna w wykonaniu. Wysypujemy sól na blachę do pieczenia lub na plastikową tackę. Następnie zdejmujemy z kredki papierek, który ją otula i rolujemy nią po soli tak długo aż ją zabarwi a uzyskamy efekt będzie dla nas zadowalający. Tak postępujemy z każdym kolorem, który wybraliśmy. Oczywiście możemy połączyć kilka kolorów ze sobą. Żeby ułatwić pracę dzieciom młodszym, kredkę Bambino możemy zetrzeć za pomocą temperówki wprost do soli. Tak przygotowaną kolorową sól wsypujemy do szklanych pojemniczków. Tutaj pole do popisu ma wyobraźnia dziecka. Może wsypywać zafarbowaną sól partiami do szklanego naczynia tak, żeby powstała tęcza, równie dobrze, może mieszać kolory podczas wsypywania, by powstał abstrakcyjny obraz w szklanym naczyniu.
Scenariusz zabawy z wykorzystaniem kredek
Temat: Rysunek na papierze ściernym
I. Zabawa dla dzieci w wieku 5-9 lat i więcej.
II. Potrzebne materiały: papier ścierny, najlepiej drobnoziarnisty, kredki Bambino w owijce
III. Przebieg:
Papiery ścierne sprzedawane są w postaci arkuszy A4 i taki będzie odpowiedni. Kredki są idealne do tej pracy, gdyż ich grafit jest miękki, co pozwala na uzyskanie fajnych efektów. Jeśli chcemy uzyskać rozmycia i delikatne przejścia kolorystyczne, należy kredkę zetrzeć za pomocą temperówki bezpośrednio na papier ścierny i delikatnymi ruchami palca wetrzeć pyłek. Najlepiej rysować kredkami o barwach kontrastowych, co nada naszej pracy dynamiczność, a faktura papieru wzmocni efekt wizualny.
Tematem pracy może być absolutnie wszystko, ogranicza nas tylko wyobraźnia.
Ostatnio dodane artykuły:
Bezpieczne wakacje dziecka – technologia, rozmowa i zdrowy rozsądek
Lato to czas dziecięcej beztroski, ale też wyzwań, przed którymi stają rodzice. Jak chronić dziecko przed przegrzaniem, ukąszeniami, wypadkami czy zagrożeniami online, nie odbierając mu przy tym wolności i radości z wakacji?
Cisza w sieci też może być sygnałem
Wielu rodziców może wychodzić z założenia, że brak niepokojących wiadomości to znak, że wszystko jest w porządku. Jeśli dziecko nie zgłasza problemów, nie prosi o pomoc, a jego aktywność w sieci wydaje się „w normie”, łatwo uznać, że nie dzieje się nic złego.
Tylko 39 proc. dzieci i 25 proc. młodzieży spożywa odpowiednie ilości wody. Komentarz ekspertki
Prawie połowa Polaków ma problem z pamiętaniem o regularnym piciu wody, a najnowsze dane wskazują, że tylko co czwarty nastolatek spożywa odpowiednie ilości wody. Odpowiednie nawodnienie poprawia koncentrację, samopoczucie oraz pamięć. Komentarz ekspertki Waterdrop – Kateřiny Navrátilovy.
Zdrowe zęby u 135 tys. dzieci – sukces kampanii „Dziel się Uśmiechem”
Wraz z zakończeniem roku szkolnego dobiegła końca 12. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”. Jak podsumowują organizatorzy, w tegorocznej rekordowej odsłonie udział wzięło 1360 placówek edukacyjnych, 6788 klas oraz 2178 nauczycieli.
Najczęściej czytane artykuły:
Cisza w sieci też może być sygnałem
Wielu rodziców może wychodzić z założenia, że brak niepokojących wiadomości to znak, że wszystko jest w porządku. Jeśli dziecko nie zgłasza problemów, nie prosi o pomoc, a jego aktywność w sieci wydaje się „w normie”, łatwo uznać, że nie dzieje się nic złego.
Technologia empatii – jak algorytmy wspierają rozmowę między dzieckiem a rodzicem w cyfrowym świecie
Internet Matters w 2024 roku opublikował raport, z którego wynika, że 63% rodziców uważa, że czas spędzany online negatywnie wpływa na zdrowie ich dzieci, a połowa dorosłych wskazuje na problemy ze snem związane z nadmiernym korzystaniem z urządzeń cyfrowych.
Zdrowe zęby u 135 tys. dzieci – sukces kampanii „Dziel się Uśmiechem”
Wraz z zakończeniem roku szkolnego dobiegła końca 12. edycja programu edukacyjnego „Dziel się Uśmiechem”. Jak podsumowują organizatorzy, w tegorocznej rekordowej odsłonie udział wzięło 1360 placówek edukacyjnych, 6788 klas oraz 2178 nauczycieli.